Eredeti Gondolat

 

Meghaltam. A temetés olyan volt, mint a többi, szerettek, közel állók és barátok szomorkodtak feketében. Hétköznapi életem alig tartogatott meglepetéseket. Kudarcos gyerekkor, kalandos iskolás évek, meghitt kapcsolatok, családos évek, unalmas ismétlődések. Nyarak, telek, gyerekek, akik emlékeztetnek, milyen az, lelkesedni bármiért. Persze szomorú voltam hátra hagyni mindezt, de már nincs mit tenni.

Elbúcsúztam, aztán felszálltam a szellem járatra. Leszállásnál sorban kellett állni. A halál napjának dátumával regisztráltak, a hivatal munkatársa végigmér.

- Hajóra alkalmas. A tetőről indul a nagykabinos felvonó, a sztratoszféránál kell kiszállnia, jelentkezik a kikötőben a Coriolis halászhajóra. Itt van a beszálló kártyája. Minden jót.

Szerettem volna kérdezni, hogy is lehetséges ez, és hogy jövök én a halászathoz, de már szólították is a következőt. A felvonó óriási volt, rengeteg ember elfért benne. A tömeg kicsit zavartan, tehetetlenül helyet foglalt, és sokan beszélgetni kezdtek. Az ablakhoz ültem, elindultunk felfelé, még minden annyira ismerős innen fentről, a város nagy szürke épületei, a templomok tornyai. Aztán még távolabbról az örökzöld erdők és az ország domborzata jól kivehetőek. Már kilométereket haladtunk felfelé, csodálatos ez a kék és fehér színvilág, elérjük a felhőket. A kabin megáll, kicsit rázkódva, hangosbemondó bemondja a megálló nevét: „Kikötő” – zavartan felállok, elindulok kifelé, erős szél és köd van. Megkapaszkodom a korlátba. A kabin elindul nyikorogva. Utána nézek, figyelem, ahogyan távolodik, majd lefelé nézek az acélsodronyra, próbálom szemmel követni, de a végtelenbe tűnik. Lassan teszek pár lépést, a korláton csúsztatom a kezem. Aztán meglátom itt fent, ki tudja milyen magasan, a hajót: egy hófehér szkúner vitorlás hajó, lebontott vitorlákkal. A fedélzetről szól egy hang.

- Jöjjön fiam, igyekezzen, hamarosan indulunk.

Próbálom felfogni a látványt, lépcsős létra vezet a fedélzetre, a hajó nevét feketével festették a hajó oldalára: Coriolis.

- Vitorlákat bonts, köteleket fel, irány keletnek. Üdvözlöm fiam, vártuk már nagyon – kezet rázunk, majd elindulunk a tatba. A hajón nagy a mozgás, köteleket igazítanak, hallani a letekeredő vitorlák nehéz, mély hangját. A tatban találkozom a kapitánnyal.

- Ő itt Lebannen, az első tisztem, minden kérdésére válaszol, és eligazítja feladatairól, most hagyjuk akklimatizálódni.

Ébredés után a fedélzetre merészkedek, hajnali fény van, a legénység serénykedik, halászhálót engednek le a fedélzet oldaláról. Kis léptekkel követem a hálót, a szememet dörzsölöm. A háló zuhan le a levegőben, majd egyszer csak szétbomlik, mint egy ejtőernyő, óriási területet lefedve. Alatta a bolygó gyorsan változó, víz, föld, hegyek, sivatag, óceánok és felhők vándorolnak.    

                Lebannen lép hozzám, beszélni kezd:

- Alattunk a láthatatlan gondolat tengere van, szerte az egész bolygót körülveszi, és a földi emberek veszik ennek a tengernek a zúgását. A gondolat olyan, akár egy apró hal, egy lehetőség. Abból a kérdésből fakad, hogyan lesz a gondolatból valóság. Az apró halnak szerkezete, struktúrája lesz. Elkezd kiterjedése, dimenziója lenni. Itt lép be a szögek, háromszögek tudománya. A szögek által formálódik a kép, akárcsak egy építész épülete. A mi kis halunknál létezik egy energetikai kapcsolat az univerzummal, és ott lent összekötik azzal, ami itt fent úszik. Amikor a hal megszületik, kiterjed, növekedik, átalakul. Halad valahonnan valahová, elkezd visszajelzéseket, reakciókat kapni a világból. A hal nem áll meg egyetlen ember ideje alatt. Meg fogja mutatni, hogy milyen messzire nyúlik, milyen hatósugara van. 

Mi a kis hallal dolgozunk, ugyanis valami felzabálja, és azt megint valami lenyeli, és ez sokszorozódik, nekünk és neked az lesz a feladatod, hogy kifogjuk az óriásira nőtt ragadozókat, elkezdjük lefejteni, míg a gondolat eredetéhez vissza nem jutunk. Neked kell majd az eredeti gondolatot visszaengedni a tengerbe. Könnyűnek tűnik, de nem az.

-            Miért csináljuk ezt?

-            Mert egy ideje felgyorsultak az események, eltérünk az eredeti gondolattól.

-            Miért én?

-            Benned van a megkülönböztető képesség, képes vagy szétválasztani.

   Az árbócról matróz üvölt, fogtunk valamit, hálót fel, hálót fel! Egy henger dobra tekerik a háló köteleit. Nyikorgó hang kíséretében megérkezik a fogás, egészen különös, csak a háló ad formát különben nem látnánk semmit.

-            Gyerek közelebb, bátran meg lehet fogni.

-            Hezitálok, de a kíváncsiság győz bennem. Elkezdem tapogatni, a fogás formáját tekintve fára emlékeztet, vannak ágai, vékonyabb, vastagabb, a törzsbe érve meglátok valamit középen, mintha minden más ebből eredne, olyan akár a csigaház közepe, benyúlok érte, hideg akár a jég, tudom egy nagyon kicsit mozgatni, kihúzom, egy vékony lap, olyan mint egy tábla csokoládé, csak áttetsző, a nap felé tartom, egészen olvashatóvá válik – SZOMORÚ –, a többi lap, mint egy dominó elemei, széthullanak. A legénység engem néz, és derült arccal nevetnek, gratulálnak. Fogom a SZOMORÚSÁGOT és visszaengedem a tengerbe.

Hamar meg lehetett szokni, egyszer csak része lettem ennek a különös utazásnak.  Szerettem, amikor éjszaka leengedtük a vitorlákat ,és mintha csak álltunk volna. A csillagok szinte karnyújtásnyira, a végtelen olyan közel került, mintha csak egy régi barát ülne mellénk, aki minden rezdülésünket ismeri, és már a tekintetünkből tudja milyen hangulatban vagyunk.

Voltak izgalmas napok is, a háló fogott valamit, ami minden eddigi fogásnál nagyobb kiterjedésű volt, a hajó orrát az égnek emelte, Lebannen üvöltött, ereszkedjek le a kötélen a hálóhoz, átvillan az agyamon meg is halhatok, de aztán realizáltam, már meghaltam, nincs mit veszteni. A vészhelyzet eleinte bénító érzés, nem akartak engedelmeskedni a végtagjaim, majd tisztult bennem a kép, csúszó csomón ereszkedtem a hálóba, a fogást nehéz volt megítélni, talán egy nyújtózkodó polipra emlékeztetett, megtaláltam az eredeti gondolatot, fényes volt, mozgott, mint egy beteg fog, valahogy sikerült kihúzni és a struktúra hullani kezdett, akár a cserepek a tetőről. A fényes lapot nem tudtam megfigyelni, gyorsan visszaengedtem, de éreztem, meleg volt, mint a sütőből kivett sütemény. Lebannent kérdeztem a ritka fogásról.

-            Ez Isten egy neve volt. Minden vallás első eredeti gondolata.

A kedvenc fogásom átlagos méretű, könnyen felvontattuk a fedélzetre, alakja egy madárra emlékeztetett, szárny-szerű összekapaszkodások, a tenyeremet a két oldalára tettem, dobogott, mint egy szív, ahol összefutottak a tollak, ott találtam a forrást, könnyen eloldott, akár egy kihulló fartoll. A fénybe emeltem, még mindig érezni lehetett a lüktetést, jól olvasható:- VÉGE-.       

 PAUSE

Éppen a Szent Flórián körúton akartam átkelni. Álltam a kereszteződésben, a hideg szél forgatta a sárga faleveleket. Figyeltem a forgalmat, mikor lehet átszaladni a túloldalra. Megláttam az átkelést segítő sárga kicsi gombot, sose használtam még, ritkán közlekedek gyalog, és régen még nem is létezett ilyesmi.

Megnyomtam és abban a pillanatban különös dolog történt. Hirtelen hatalmas csend lett, nem is értettem mi történik. Az autók mind álltak, és csendben voltak. A levegőben a szél mozgatta levelek is álltak. A túloldalon járdán sétáló emberek is álltak, és állt a levegő, a kipufogó füstje is állt. Ránéztem a jelző gombra, ez lehetetlen, gondoltam és újra megnyomtam. Varázslatos volt, ahogy újra minden mozgásba lendült, és a zaj, a szél, az emberek újra mozogtak, mintha meg sem álltak volna.

A felismerés újabb kísérletre sarkallt, újra nyomtam. Baszki és megint minden megállt, mint egy kimerevített kép. Csend lett. Leléptem az úttestre, benéztem az autókba, néztem a távolba, ameddig csak képes voltam ellátni. Minden, de minden állt, álltak az égen a madarak, a kerékpárosok, a kémények füstje. Átkeltem az úttesten, közelebb mentem a megmerevedett emberekhez, ott álltak, mint valami szobrok két lélegzetvétel között. Nem reagáltak, felemelt kézzel integettem, kiabáltam velük. Aztán gondoltam elmondom másnak is, elővettem a telefont, de az nem működött, megállt, mint minden körülöttem.

Mentem tovább, még dübörögtek a gondolataim, nincs forgalom, nincs most sietés, nincs ügyintézés, nincs sorbanállás, nincs regisztrálás, nincs előadás, nincs étkezés, nincs veszekedés, nincs harag, nincs most betegség, nincs vihogás, nincs spotify, nincs körhinta, nincs csalás. Ahogy haladtam, néztem a mozdulatlanságot, az egész valahogy teljesen ellentmond a fizikának. Ekkor a Kisteleki út sarkán kifordult valaki, és felém tartott, idős szakállas ember, járása kicsit bicegő, settenkedő, kezében szerszámos doboz. Gyorsan összeértünk.

- Hát megnyomtad a gombot.

- Igen. Többször is, úgy tűnt az okozza.

- Igen, az. Csak nem mindegy, ki nyomja.

- Ki vagy te?

- A karbantartó.

- Az átkelés gomb karbantartója?

- Igen is, meg nem is. Gyere, vissza kell menni az átkelőre.

Mellé léptem, és sétálni kezdtünk, a cipőjét néztem, múlt századinak hatott, fekete kopott bőr cipő.

- Hogy érted, hogy „nem mindegy ki nyomja”?

- Többnyire a két pólus hajt benneteket, egyszerű öngerjesztő folyamat, van mindenkiben egy tekercs, koronggal a tetején. Az így kialakuló rendszer, mindaddig amíg a korong forgásban van, mágneses mezőt indukál. Az így keletkezett erő az elektronokat a korong középpontja felé taszítja, vagy pedig a középponthoz rögzített huzal mentén mozgatja. A gerjesztés addig növekedhet, amíg a test mágnesesen telítetté nem válik; vagy addig, amíg a visszavezetett feszültséget nem korlátozzák vagy valahogyan szabályozzák. Az atomok folyamatosan mozgásban vannak, és nagyon változatos módokon kapcsolódhatnak egymáshoz. Egyszerűbben, olyan állapotban vagy, ami a kapcsolóval reakcióba lépett, és egyfajta rövidzárlat keletkezett.

Megértően figyelek, de semmit sem értek.

- Tudom, nem könnyű megérteni, de mindaz, amit látsz, az sosem a valóság, csak amit elgondolsz róla.

- Hogyan lehetséges ez?

- Máskor is megtörténik kovácsokkal, pásztorokkal, vasúti váltó kezelőkkel, bár már egyre ritkábban, minden automatizált, a kezdeti készülékeken még voltak gombok.

Közben áthaladunk az úttesten, minden autó ugyanúgy, az emberek, a szél és a levelek is.

Az öreg kinyitja szerszámos dobozt, lepattintja a jelzőgomb fedelét, csinál vele valamit.

- Készen is van. Próbáld ki.

Hezitálok, vándorol a tekintetem a gombra, a karbantartóra, a távolba.

Újra lesz forgalom, lesz sietés, lesz ügyintézés, sorbanállás, regisztrálás, dühös leszel, nevetni fogsz, újra hallgathatod a spotify-t.

Súlyos ajtó

Felhívott, elnézést kért rögtön a semmiért. A zárt osztályra került ismét. Az egyetlen családtagja nem volt elérhető. Az én telefonszámomra még fejből emlékszik, azért hívott engem. Csak az idő, amit közeli barátként éltünk meg, már letelt. Voltaképpen már nem is emlékszem pontosan mi is történt, hogy eltávolodtunk egymástól. De magától értetődő volt a bizalom, hogy rám számíthat. Kért tőlem tiszta ruhákat, cigarettát. Félretettem minden teendőmet, beszereztem, amit kért, és bevittem neki. Az épület egy park mellett volt, régi barokk stílusú, a lépcsőházon vörös és fekete kockás cementlapok, a korlát kovácsoltvas, az ablakokon rácsok. Elértem a zárt osztály ajtaját. Kíváncsi voltam, milyen is lesz, eddig csak a filmekben láttam. Bezárnak valahová akaratod ellenére. Gyógyszereket kapsz.

Bejutottam. Az ápoló érdeklődött, kihez jöttem, aztán mondta, folyosón végig, harmadik szoba. A barátom mintha hallotta volna érkezésem, és kijött a folyosóra, megkönnyítve dolgomat, hogy keresgéljem. Feszült hely, fertőtlenítő szagok. Rögtön a cigit kérte, és elkísértem a dohányzóba. Egy zárt szoba, hiába volt elszívó, a nikotintól sárgák voltak a falak, bárhogy is lélegeztem, éreztem a cigaretta ízét, szagát. Nem akarta elmesélni, hogyan került ide. De most láthatólag jobban volt. Rutinos volt, tudta, hogyan lehet kikerülni. Csinálod, amit mondanak, segítesz a dolgozóknak, könnyebb lesz. Hallgattam és figyeltem rá. Régen annyira értettük egymást, éveket töltöttünk egy szobában a kollégiumban, átbeszélt éjszakák, sok-sok történet, meghittség volt köztünk. Teljesen hétköznapi volt, ha nem ilyen körülmények között lennénk, akkor ez egy átlagos találkozás lenne. Fojtogató és kényelmetlen a szoba. De elfogadom, nem mondasz semmit, elfogadom, most csak legyünk, válaszok nélkül, megoldás nélkül. Járunk egyet a folyosón, olyan érzésem van, mintha ez a hely egy labirintus lenne, minden szoba, minden ajtó, nem vezet sehová, most sem, később sem, sehová. Együtt mentünk, de az ajtó csak nekem volt nyitva. Becsukódott, mintha nagy tömege lett volna. Lementem a lépcsőn, néztem a cementlapokat, kiléptem az udvarra, néztem a parkot, a fákat, a teret, a kék eget. Lélegeztem. Eszembe jutott egy régi közös emlék, már átmulattunk egy éjszakát, folytattuk a kalandot egy padon, iszogattunk, csak lassan, hogy a delírium megmaradjon. Mondom neki, el kéne menni valami idegen helyre, emlékszem, azt mondta fáradt, rekedt hangon, menjünk haza…

Anser

Hajnalban indultunk, szeretek időben megérkezni, és később már nehéz parkolóhelyet találni. Valójában ha tehettem volna, nem megyek, mert már annyiszor láttam. A tömeget pedig ki nem állhatom. De a gyerekek még nem látták, és hát azért ez meghatározó élmény. Gondosan felkészültem, termoszban tea, egy kisebb üvegben hosszú kávé, tej és cukor nélkül. A gyerekeknek tettem el szendvicseket, a vissza úton jól fog esni nekik. Az út nagy erdőkön vezet át, hajnalban még nem túl látványos, sokszor van ilyenkor már köd. Útközben a Sigur ros albumot hallgattuk. Mire megérkeztünk, már a nap sugarai beszínezték az eget, még volt hely, nem kellett messzebbre állni. Mert akkor sokat gyalogolhattunk volna vissza. De most közel álltunk meg. A tó körül már nagyon sokan voltak, mindenki alaposan fel volt öltözve, a gyerekek kezeslábas anorákban, a felnőttek síruhában, kesztyűkben, én is alaposan felöltöztettem gyerekeimet. Lassan sétáltunk a partra, látszott a leheletünk, a gyerekek csodálkoztak, és játszottak a lélegzetükkel. Mire elfoglaltuk kényelmes helyünket, már türelmetlenkedtek, mikor kezdődik, hideg van, pisilni kell. Nyugtatgattam őket, legyenek türelemmel, meg hogy hamar véget ér az egész, bírják ki. Már vagy kétezer ember volt a tó körül, és most kezdett el érkezni a tömeg. Ettől akartam magamat megkímélni, majd annyian leszünk, alig lehet visszatérni az autókhoz. Mostanában mindenki élőben akarja látni az eseményt, meg fotókat szeretne csinálni. Szoktak jönni kutatók, ők már napokkal ezelőtt megjöttek, és letáboroztak az erdei kunyhókban, melegített megfigyelő állásokat építenek maguknak, hogy jól dokumentáljanak mindent. Látom most is van egy-két épített állás a tó körüli fák lombjai között. Aztán egyszer csak megjelennek az Anser-ek, befeketedik a reggeli égbolt. Az embernek ilyenkor földbe gyökerezik a lába, mindenki elnémul, odasúgom a gyerekeknek, kezdődik. A vadludak ellepik a tavat, nagy csobbanással, robajjal, minden olyan gyorsan történik, egyszer csak a feszített víztükör megszűnik és egybefüggő madár sereg kerül a helyére. Hirtelen következik be. Rettentető hideg lesz, megfagy az emberek arca, a gyerekek a kezembe kapaszkodnak, dermedt a tekintetük, mindenki hipnotikus állapotba kerül. A tó megfagy, a ludak elkezdenek verdesni a szárnyukkal, és lassan-lassan emelkedni kezdenek. A hangok, amik ilyenkor keletkeznek, olyanok, mint amik egy régi zongora újra hangolásakor keletkeznek, hamis fél hangok, koppanások, feszülések. Mindenki az emelkedő tömböt nézi. De ma én a tó üres medrét kémlelem, a víz alatti növényeket, ahogy összerogyva elfekszenek az iszapban, műanyag szemetek, egy régi túrabakancs, aminek már csak a sarka látszott. Nem bírtam ki, én is felnéztem a repülő tóra, már nagyon távolodott és egyre kisebbnek látszott. Északra tartanak, általában Finnországban és Norvégiában szállnak majd le, nem tudni pontosan hol, csak azt, hogy minden évben újra kell rajzolni a térképeket, mert új tó jelenik meg a tájon. Nálunk a források újra töltik a tavat, nincs ebben semmi különös. A hirtelen jött hideg és esemény gyorsan elillan, a nap is magasabbra jár, oszladozik a tömeg.

Zongorahangolás

Zongorahangolás

  ·

Az ember hangolása a tiszta hangját, fényét adja vissza! Az embereknek gondoskodásra, figyelemre, meghallgatásra van szüksége ahhoz, hogy megőrizzék valódi hangjukat, fényüket!

Az ember egy csodás hangszer, ami csak akkor tud működni megfelelően, ha nem hanyagolják el, nem hagyják cserben, képesek felemelni, támogatni. Az elhanyagolt ember lassan, de biztosan tönkremegy, de minimum elhangolódik. Kezdjük azonban a legelején és tisztázzuk a fő kérdést: miért hangolódik el az ember?

A kérdésre a válasz egyáltalán nem bonyolult. Az ember csupa természetes alapanyagból készül, olyan alapanyagokból, mint a víz, vas, szén. A pedál, a húrok, a billentyűk, a mechanika mind összefüggésben állnak egymással, egyik a másikra hatással van. Az embert érő környezeti hatások jelentik a megoldást arra a kérdésre, hogy mi az, ami hatással van az ember hangjára, fényére. Ezért nagyon lényeges, hogy hogyan és hol él és lélegzik.

Az ember állandó helyének a kijelöléséhez ismerni kell az igényeit, tulajdonságait. Figyelembe kell venni a fényviszonyokat, ügyelni kell a hőmérsékletre, kontroll alatt kell tartani a páratartalmat is. Ha egy kicsit elmozdul a harmónia, az gyorsan az ember állapotán mutatkozik meg. A szellemi zűrzavarban, levegőben a finoman hangolt alkatrészek deformálódnak és máris máshogyan szól a hangszer és sérül a fényív. Természetesen az ember szabad. De hangolást így sem lehet teljesen megspórolni, hiszen maga a használat is nyomot hagy a finom testén. Minél többet eteti valaki érzékeit: látás, tapintás, szaglás, ízlelés, hallás, annál többet lehet szükség hangolásra, utánhúzásra. Az ember hangolásra tehát olyan gyakran van szükség, amilyen gyakran az érzékletei telítődnek, illetve az elhelyezés függvényében. Számítanak a földrajzi koordináták, más börtönben, árvaházban, valahol Budán.

Az ember hangolását nem lehet halogatni. A fényűnknek karbantartásra van szüksége, különben minduntalan csalódottságot, szomorúságot lehet csak előcsalni belőle.

Az ember hangolása nem olyan dolog, amire rá lehet húzni ugyanazokat a szabályokat minden esetben. Az ember egy érzékeny lény, e világban van, de nem e világból való nemes hangszer, aminek sok zenész és zenehallgató

szerint is lelke van. Minden ember a maga tempójában változik, egyik sem ugyanolyan, mint a másik.

Természetesen egy lélek az emberrel együtt él, a létezés, a gondolkodás és a tapasztalatok hatására változik a hangja, fénye. Kopnak a billentyűi. Az ember hangolására ezért értelemszerűen jóval gyakrabban van szüksége például egy orvosnak, napi szinten több órát gyakorol, egy műtét közben pedig több órát is talpon van, ami alatt teljes figyelemmel és intenzitással van jelen. Ezért az sem ritka, hogy a végére a tónusok változnak. Szünetre és csendre lenne szükségünk.

A hétköznapi használat mellett nem igényel ilyen gyakoriságot a hangolás. Általában csak egy évben egyszer kell újrahangolni, és az elegendő az elhangolódott húrok visszaállításhoz. Ennél ritkábban azonban nem szabad hanyagolni a hangolást, hiszen ez valóságos merénylet az ember ellen. Előbb az energiaközpontok, majd a hangközök csúsznak el, ahogyan a fényt veszít eredeti beállított ragyogásából. Ez tragikus elhangolódáshoz vezet, ami évekbe is telhet. Ahogyan az ember egyre jobban elhangolódik, úgy lesz a hangja is hamisabb. Érzékei tompulnak, látása romlik. Ez az állapot belülről felőröl, ami a fény visszahúzódásához vezet. A rosszabb következmény az jelenti, hogy az elhanyagolt embert rendbe hozni csak komolyabb munkával lehet. Mostanra a hangolás elvégezhető digitálisan is, bár az eredmények azt mutatják, ezek csak ideig óráig működnek.

Az ember hangolására szánt idő és költségek tehát megtérülnek, de ha ezen szeretne valaki spórolni, akkor rosszul teszi. Keresse bizalommal a hozzáértő szakembereinket és rendelje meg rendszeresen a hangszer hangolást!